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  1. 機関資料
  2. 旧機関資料
  3. 水産工学研究所

津波による漁船の係留ラインの張力について

https://fra.repo.nii.ac.jp/records/2008055
https://fra.repo.nii.ac.jp/records/2008055
f7aba401-1b30-40ad-a695-0958d2e718bc
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-06-19
タイトル
タイトル 津波による漁船の係留ラインの張力について
言語 ja
タイトル
タイトル On Mooring Forces of a Fishing Boat due to Tsunamis
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ article
アクセス権
アクセス権 metadata only access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_14cb
著者 中山, 哲嚴

× 中山, 哲嚴

WEKO 1905
e-Rad_Researcher 40372065

en Nakayama, Akiyoshi

ja 中山, 哲嚴

ja-Kana ナカヤマ, アキヨシ

Search repository
山本, 正昭

× 山本, 正昭

WEKO 3502

en Yamamoto, Masaaki

ja 山本, 正昭

ja-Kana ヤマモト, マサアキ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Tsunamis are very dangerous to small boats like fishing boats which navigate on the shallow sea or are moored at wharfs in fishing ports. The best way for such boats to escape from tsunamis is to take refuge at the deep sea. But in case that tsunami's origin is near the coast, there is not enough time for small boats in fishing port to take refuge at the deep sea, before the tsunamis reach the coast. In this report, authors discuss mooring boats at wharfs, in such a way to prevent damages by tsunamis to them, based on the results of experiments in which mooring forces of a fishing boat were measured. If amplitude of tsunamis at wharfs is less than 1.5 m and water surface elevation moderately cahnges, it will be effective to moor small boats at a wharf with long ropes which are not strained under normal conditions. However in case that tsunamisadvance like hydraulic bore, it seems inevitable that mooring ropes will be broken by shock forces due to the hydraulic bore.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 これまで述べたことから次の事が言える。(1) 津波の流速が大きく水位変動が小さい場合,船の慣性によって,緩く張られた係留ラインに衝撃的な張力が発生する。しかし,流速が小さく水位変動が大きい場合では張力は静的であり,流体力を無視した簡便な計算法によってある程度推定できることが実験によって確認された。この場合,係留ラインの伸びが無視し得ない時は,係留ラインの弾塑性を考慮することが必要であり,本計算法は適用できない。(2) 船を係留する場合,係留ラインを緊張させず長めにしておくと静的水面変動に対して有効であることが,実験及び計算により確認された。(3) 津波が段波状になって来襲する場合は特に大きい衝撃力が働くため,大型船の係留ラインの破断を防ぐのは困難であろう。
言語 ja
bibliographic_information ja : 水産工学研究所技報. 水産土木
en : Technical report of National Research Institute of Fisheries Engineering. Aquaculture and fishing port

巻 6, p. 171-182, ページ数 12, 発行日 1985-03
出版者
出版者 水産工学研究所
言語 ja
出版者
出版者 National Research Institute of Fisheries Engineering
言語 en
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0389-2344
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00329681
情報源
識別子タイプ Local
関連識別子 nrife_gd_6_171
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://agriknowledge.affrc.go.jp/RN/2010320593
言語 ja
関連名称 日本農学文献記事索引(agriknowledge)
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Ver.1 2024-06-19 05:43:44.663871
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